Spaargeld moet voor het autoleasebedrijf een additionele bron van financiering
worden, nu institutionele beleggers het bedrijf nauwelijks nog geld willen
lenen, zonder garanties van de overheid. Dat meldt Het
Financieele Dagblad
maandag 25 mei.

Almere
Het bedrijf uit Almere betrekt zijn financiering nu voor een belangrijk deel
met staatssteun. Leaseplan heeft voor euro 6,1 mrd aan obligaties uitgegeven
waarvan de overheid de aflossing op zich neemt bij faillissement. Dat is 40%
van de uitstaande schuld, meer dan enige andere bank die van de regeling
gebruik maakt.

Leaseplan is sinds 1993 in het bezit van een banklicentie en overlegt nu met
de Nederlandsche Bank over goedkeuring voor het opzetten van een spaarbank.

Leaseplan
"De kredietcrisis heeft ons er bewust van gemaakt dat we onze
financieringsbronnen verder moeten diversifiëren", aldus
financieel directeur Guus Stoelinga van Leaseplan. ‘We zijn er niet om met
steun van de overheid ons bedrijf te laten draaien. We moeten een keer van
de garantieregeling af.’

Met de komst van een nieuwe spaarbank neemt de concurrentie verder toe. In het
voorjaar van 2008 brak er een ware prijsoorlog onder Nederlandse banken uit
om het spaargeld van particulieren.

Icesave
Het IJslandse Icesave kreeg via aantrekkelijke rentetarieven in een mum van
tijd een stevig marktaandeel. Tegelijk kwamen er nieuwe partijen die
internetspaarbanken startten, zoals de Haagse bank NIBC en de
vermogensdochters van de pensioenfondsen ABP en Zorg en Welzijn.

Prijsvechters krijgen regelmatig kritiek van grootbanken als Rabobank omdat ze
misbruik zouden maken van het depositogarantiestelsel. Hierbij worden
spaarders verzekerd van teruggaaf van hun tegoed bij faillissement, ongeacht
het risico dat de bank neemt. Het garantiebedrag werd vorig jaar verhoogd
van euro 38.000 naar euro 100.000 per spaarder. De banken staan naar rato
van hun marktaandeel borg voor terugbetaling.

Prijsvechter
"Uiteraard" moeten we concurreren op de rente die we vergoeden, maar
we willen geen prijsvechter worden', stelt Stoelinga. Hij denkt goed te
kunnen concurreren, omdat Leaseplan geen kantorennetwerk hoeft te
onderhouden.

Het bedrijf houdt er verder een ander verdienmodel op na dan andere banken.
Met de aangetrokken financiering koopt het auto's die drie tot vier jaar
worden verhuurd. Verzekerings- en onderhoudscontracten binnen het
leasepakket zijn belangrijke inkomstenbronnen, de marge op de rente is goed
voor slechts 10%.

Stoelinga noemt de Nederlandse spaarmarkt betrekkelijk gesloten. "In de
VS is het normaal om bij je eigen supermarkt te sparen." In Duitsland
trekken de leasedochters van BMW en Volkswagen al jaren op grote schaal
spaargeld aan. 'Zeker sinds het uitbreken van de kredietcrisis zijn zij
succesvol', stelt Stoelinga. 'Spaarders waren op zoek naar een bank waarvan
ze zeker weten dat die geen giftige assets op zijn balans heeft.'

NIBC
NIBC haalde sinds zijn debuut in het najaar van 2008 ruim euro 1 mrd
spaargeld op in Nederland en Duitsland. Stoelinga rekent ook op
'substantiële bedragen. Als het beperkt blijft tot euro 100 mln, is het geen
rendabele zaak.' Leaseplan wil in het vierde kwartaal starten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl